|
Konečná fáze havárie
prvního prototypu 2.2.1989, která se stala při přistávacím manévru
letounu na základně Linköping. Byl to první let jednoho z testovacích
pilotů (Lars Radestrom) na Gripenu. Havárie byla způsobena fly-by-wire řídícím
systémem a bezprostřední příčinou byly tzv. PIO
(Pilot Induced Oscilations) - pilotem vyvolané oscilace (řídící
systém se "špatně vyváženými" odezvami reaguje příliš
razantně na řídící zásahy pilota). Letoun se dostal do nekontrolovatelných
příčných i podélných výkyvů těsně před přistáním, kdy v poslední
fázi zavadil křídlem o dráhu a po havárii skončil na zádech. Pilot se
nestačil katapultovat, ale vyvázl jako zázrakem pouze se zlomeným loktem. Po této havárii
byly provedeny úpravy v řídícím software, které měly vést k zamezení PIO. |
|
Druhá
havárie Gripenu se odehrála při air-show ve Stockholmu dne 8.8.1993 (shodou okolností
ji absolvoval tentýž pilot, jako první havárii) a opět byla způsobena řídícím
softwarem fly-by-wire, který dovolil pilotovi dostat letoun do "přetažení",
kdy se stal neovladatelným. Při neštěstí nikdo nezahynul, ačkoli se
letoun zřítil těsně vedle mostu u řeky do obydlené části města.
Pilot se úspěšně katapultoval a vyvázl bez zranění. Vyšetřování ukázalo,
že varovný systém neupozornil včas pilota na kritický režim (teprve 1,2
sekundy před pádovým režimem) a že řídící software byl za určitých
okolností stále příliš citlivý na zásahy pilota (vlivem nesprávných
limitů rychlostí pohybu a maximálních výchylek řídících ploch). Další
simulace ukázaly, že letoun lze uvést do pádového režimu za určitých
okolností i na úhlu náběhu 20º. |
|
Oficiální prezentační videosekvence Gripenu (operace z dálničních úseků). |
|
.. pár letových záběrů |
|
Velmi pěkná oficiální prezentační videosekvence Gripenu. |