Určení Aerodynamika Kokpit Motor Avionika Radar Konstrukce Shrnutí
Fotogalerie Video

  Video

  Konečná fáze havárie prvního prototypu 2.2.1989, která se stala při přistávacím manévru letounu na základně Linköping. Byl to  první let jednoho z testovacích pilotů (Lars Radestrom) na Gripenu. Havárie byla způsobena fly-by-wire řídícím systémem a bezprostřední příčinou byly tzv. PIO (Pilot Induced Oscilations) - pilotem vyvolané oscilace (řídící systém se "špatně vyváženými" odezvami reaguje příliš razantně na řídící zásahy pilota). Letoun se dostal do nekontrolovatelných příčných i podélných výkyvů těsně před přistáním, kdy v poslední fázi zavadil křídlem o dráhu a po havárii skončil na zádech. Pilot se nestačil katapultovat, ale vyvázl jako zázrakem pouze se zlomeným loktem. Po této havárii byly provedeny úpravy v řídícím software, které měly vést k zamezení PIO.
  Druhá havárie Gripenu se odehrála při air-show ve Stockholmu dne 8.8.1993 (shodou okolností ji absolvoval tentýž pilot, jako první havárii) a opět byla způsobena řídícím softwarem fly-by-wire, který dovolil pilotovi dostat letoun do "přetažení", kdy se stal neovladatelným. Při neštěstí nikdo nezahynul, ačkoli se letoun zřítil těsně vedle mostu u řeky do obydlené části města. Pilot se úspěšně katapultoval a vyvázl bez zranění. Vyšetřování ukázalo, že varovný systém neupozornil včas pilota na kritický režim (teprve 1,2 sekundy před pádovým režimem) a že řídící software byl za určitých okolností stále příliš citlivý na zásahy pilota (vlivem nesprávných limitů rychlostí pohybu a maximálních výchylek řídících ploch). Další simulace ukázaly, že letoun lze uvést do pádového režimu za určitých okolností i na úhlu náběhu 20º.
  Oficiální prezentační videosekvence Gripenu (operace z dálničních úseků).

  .. pár letových záběrů
  Velmi pěkná oficiální prezentační videosekvence Gripenu.