Určení | Aerodynamika | Kokpit | Motor | Avionika | Radar | Konstrukce | Shrnutí |
Fotogalerie | Video |
Konstrukce
Gripen se skládá z více než 60 000 součástí. 56% konstrukce je z hliníkových slitin, 26% jsou kompozity (např. žebra, kachní plochy, většina řídících ploch a různá dvířka a krytky). Kompozity jsou použity i v konstrukci křídla, které je vyrobeno ze 146 různých vrstev. Statické destrukční zkoušky byly provedeny na 33 kritických částech konstrukce, přičemž bylo sledováno více než 400 součástí. Konstrukce snesla 150% zatížení bez jakéhokoli problému, při 200% zátěži se objevily první destrukce na žebrech. jiný trup letounu byl testován na účinky koroze téměř 5 let. Součástí testovacího programu bylo i úplná destrukce a následné zkoumání některých dílů vystavených vysoké zátěži. Každý Gripen je vybaven 5 senzory, které sledují zátěž kritických částí draku a pomáhají stanovit skutečné potřeby údržby jednotlivých letounů. Jeden sensor (v těžišti letounu) sleduje celkovou G-zátěž, dva senzory na spojení hlavního nosníku a závěsu křídla měří ohybové momenty křídel a dva senzory měří kroutící a ohybové momenty na kachních plochách. Záznamy těchto senzorů budou použity i v budoucnu při sledování skutečných opotřebení jednotlivých konstrukčních prvků každého letounu. Kabina kokpitu je zhotovena z 9mm silného akrylátového skla s miniaturní zabudovanou detonační strunou, která rozlomí překryt kabiny při katapultáži. Čelní štít je 26,5mm silný a snese náraz 1 kg ptáka při rychlosti 1000 km/h. Při průrazu štítu jsou střepiny a zbytky ptáka nasměrovány dolů a mimo pilotovu hlavu deflektory na rámu kabiny. Gripen
obsahuje téměř 31 km kabeláže spojující více než 450 různých
elektronických systémů letounu. |