Aerodynamika
Koncepce
letounu vychází z klasické delta-koncepce rozšířené o využití moderního
prvku - kachních ploch. Letové charakteristiky letounu jsou optimalizovány
pro stíhací roli s důrazem na rychlost, akceleraci a vysokou obratnost
letounu. K tomu mu výrazně pomáhají právě pomocné kachní řídící
plochy.
Ty v sobě sdružují několik
funkcí:
Při
startu letounu odstraňují tzv. "delta efekt", který se u
klasických delt bez kachních ploch projevuje prodloužením startovací dráhy.
Při přitažení při rozjezdu jsou elevony klasické delty vychýleny nahoru
(viz obr. vlevo) pro vyvolání klopivého momentu vzhůru a tím zvýšení úhlu náběhu křídla.
Zároveň však celkovým zakřivením profilu nahoru snižují vztlak celého křídla.
Tento efekt vynucuje použití mnohem vyššího úhlu náběhu a rychlosti pro odlepení
letounu s klasickou deltou od země. U kachní koncepce je tomu jinak. Elevony
delty jsou ve funkci "vztlakových klapek" vychýleny naopak dolů a
klopivý moment pro zvýšení úhlu náběhu celého křídla je vyvolán právě
kachní plochou. Proto se Gripen pyšní nejkratší vzletovou dráhou ze všech
letounů s deltakřídlem. Podobný efekt je použit i při přistání.
Po přistání
letounu jsou po doteku kol se zemí kachní plochy sklopeny do téměř vertikální
polohy, takže spolu s bočními brzdícími štíty před výstupní tryskou fungují jako velmi účinné
aerodynamické brzdy. Zároveň spolu s elevony
vychýlenými vzhůru zvyšují
přítlak celého letounu k zemi, takže zvyšují i účinnost klasických brzd
podvozku. Gripen může operovat z ploch o velikosti pouhých 17x800m,
proto koncepce švédského letectva vychází z využití dálničních úseků
jako "provizorních letišť" pro dozbrojení a dotankování letounů.
K tomu stačí čas 10 minut a obsluha ve složení 5 středně vyškolených
vojáků a 1 důstojník.
Při běžném letu kachny doplňují řízení elevony delty,
souhlasnými výchylkami jako výškovka (klopení) a diferencovanými výchylkami
jako křidélka (klonění). Při letu na vysokých úhlech náběhu zvyšují
podélnou stabilitu a manévrovatelnost letounu a eliminují ve spojení s
elektronickým systémem řízení další nectnost
delty, náchylnost na přetažení. Řízení letounu je díky tomu snadnější
a přitom bezpečnější než u předchozích typů letounů.
|