Sabre RTF EPA D-520 EPA Jak-9 F-15C Block 69 JAS-39 Gripen Breta MiniNYX Tomahawk

  JAS-39 Gripen

No byla to ostuda, být fanda Gripena a nemít ho !! Takže jak jsem psal, pomohl jsem trochu Martinovi Suchému s WEB stránkami a zato jsem dostal stavebnici tohohle éra z řady jejich stíhaček, kterou nabízí Pelikán. Rozhodl jsem se ale, že zachovám tradici svých výrobků a udělám jej opět v tzv. HiFi provedení, prostě co nejvyšší věrnost. Původní stavebnice má co se EPP částí týká pouze trup a křídlo (samozřejmě kvůli jednoduchosti výroby, v sériovce to prostě jinak nejde). Já jsem opět přidal motorové gondoly, přecházející za kachníma plochama v takový ten klínovitý přechod trup-křídlo, který jednak má svoji aerodynamickou funkci ale taky působí "elegantně". Dobře je vidět na téhle fotce. O získanou šířku jsem zkrátil křídlo zvenčí, takže jsem zachoval rozpětí a přitom trochu získal na ploše, ale v siluetě to prakticky znát není. Na koncích křídel budou raketnice a chci udělat i závěsníky pod křídly - ty zatím chybí. Uvažoval jsem i o tom "psím zubu" na náběžce, ale bojím se do křídla nějak zásadně zasahovat, abych nezmršil profil a chování éra - no uvidíme. Ale už teď je vidět, že celkový výsledek bude, řekl bych, velmi slušný - jako u F-15 - zkrátka realitka. Tady je pár čerstvých fotek, zatím ze stavby, postupně budu přidávat další aby byl vidět ten "porod" nového éra celý. Doufám, že přírůstek tohoto člena do mé modelářské "rodinky" důstojně oslavím jeho předvedením na letošním JET MEETu v Plešnicích (viz Novinky).

zatím jen trup a křídlo silueta s levou
raketnicí
levobok (hřbet ještě
není začištěný)
pohled zepředu trochu uhlíku pro
zpevnění
detail montáže serva

A tady je finální podoba - !! pozor, realizoval jsem nakonec i psí zub na náběžce a nebylo to ani tak pracný a výsledek stojí za to.

shora zdola zepředu detail raketnice ... a dva "letové" záběry

Konstrukce:

Opět stejná písnička - EPP (20kg/m3). Trup je slepen ze střední části z původní stavebnice a motorových gondol (neboli "komínů") vlastní konstrukce. Křídlo ze stejného materiálu s vlepenou uhlíkovou trubkou. Vše lepeno tentokrát středním vteřiňákem. Ocasní plocha a kachní plochy jsou z 3mm balsy, hřbetní hřeben který je původně z balsy (pokračování směrovky) jsem nahradil hřebínkem z EPP. Motor je uložen v loži z kusu novodurové trubky (dodává se ve stavebnici). Dlouho jsem špekuloval nad upevněním raketnic, aby přežily i lehčí havárie - dva spínací patentky vlepené do balsy raketnice a konce křídla by mohly být to pravé - uvidíme.

Řízení:

Letoun je osazen 5-kanálovým přijímačem REX 5+ a 2 servy HS-55 na elevonech s delta-mixem.

Parametry:

Váha holého éra 168 g
Váha osazeného éra (RC) bez pohonu 210 g
Váha s pohonem (motor,regl,batt) 690 g
Délka 90 cm
Rozpětí 68 cm
Plocha 11,8 dm2
Motor MEGA ACn 22/10/5
Regulátor JETI JES 30-3
Vrtule Super Nylon 6x4
Baterky 8x NiMH 1700 prům.
Odběr 17A
Plošné zatížení 58g/dm2

Letový deník:

23.2.2003 - proveden testovací zálet stroje (prozatím bez kamufláže a raketnic na koncích křídel). A ouha, těžiště bylo příliš moc vzadu. Udělal jsem jej o 1,5cm vzaději, než bylo na stavebním plánku (po ujištění Suchara, že si delta "nechá líbit hodně" co se posunu těžiště týče). Ale těžiště podle plánku je již zjevně optimalizované pro vysokou obratnost, takže další posun už éro neustálo (tedy éro jo, ale já ne) - na každý i lehký přitažení se Gripen vzpínal jak sůčko při "kobře" a tak jsem po jednom okruhu radši sednul s tím, že budu "znovu řezat". Posunu baterky vpřed a zachovám původní těžiště.

8.3.2003 - testovací let na letišti pod Chlumem. Vše v pohodě, ale selhal pilot. Nechal jsem si éro odletět moc daleko a po ztrátě výšky následovala ztráta signálu a pád. Ale to je holt život. Vlastnosti éra zatím vynikající, oproti F-15 je velice znát menší váha a plošné zatížení éra - výborná stoupavost i obratnost, minimálky lze lítat s trochou větru skoro "na místě", v bezvětří je skvělý vychutnat si ladnost pomalých průletů.

2.4.2003 - nehezká zkušenost z letu poblíž sídliště Lhotka v Praze - po 26 sekundách letu zničehonic zarušení při strmém klesání na průlet, takže na plné rychlosti šel Gripen do země. Podezřívám někoho v blízkém paneláku, že se mi strefil do kanálu a zapnul rádio - známe to, panelákový bačkoristi nemají co dělat, čučej z okna nebo z balkónu a najednou "jé hele éro ... a já mám taky rádio ... schválně co to udělá když ho zapnu". Kdo ví, každopádně jsem vyléčen a příští lety na ověřených modelplacech a s disciplinovanými modeláři. A čím méně cizích lidí okolo, tím líp, nejlíp žádný. Gripen byl "na šrot", ale spravit se dal. A lítá pořád dobře, dokonce možná i líp než předtím.

27.4.2003 - první "veřejné" předvedení Gripena na leteckém dnu v Nesvačilech. Poprvé jsem vyzkoušel akrobatický prvek "abrakadabra" (specialita pilotů EPPAIRFORCE z 69. taktické stíhací základny v Předměřicích) - je to vlastně kobra s přemetem. Dá se zalítat jen s trochu silnějším větrem v zádech a ne každý éro ji dokáže. Takže správně dovážený Gripen ji udělá jak se zdá, ale nejvhodnější éra jsou na to Su-27 a F-22 z kolekce EPPAIRFORCE Jetů - ty jsou příčně obratnější. Jinak si ale chrochtám, Gripálek lítá móc hezky a začínám se s ním sžívat. Při přípravě na Plešnice se Zdendou Hronem v sobotu 26.4. jsme lítali i tzv. "drakiádu", což je v podstatě minimálka na místě proti větru. Stačí se postavit zády k větru, poslat si éro před sebe tak do 20m výšky a otočit proti větru. Pak zhruba na čtvrt plynu a skoro naplno dotažené výškovce éro "přibijeme" na jedno místo a ladíme už jen bočením křidélky. Při správném větru to vypadá fakt jako když tam pouštíte draka.

3.-4.5.2003 - JET MEET Plešnice 2003 - polítali jsme si jako už dlouho ne, ale chudák Gripen půjde asi do muzea. Bez karambolů se to jako vždy neobešlo, ale je to víc rukama než technikou. Ale to už k těm našim épépéčkům patří - víc se dozvíte po kliknutí na datum.

6.7.2003 - po Plešnicích šel první Gripen do kytek - těch bouráků bylo na něj už moc a čumák už byl spíš ze vteřiňáku než z EPP. Slíbil jsem ho synátorovi do jeho leteckého muzea, které hodlá založit z mých "vysloužilých veteránů". No a já jsem se pustil do druhého Gripena ve stejném duchu, ale již s mírnými úpravami pro zlepšení vzhledu a vlastností. Zvětšil jsem plochu kachen - jsou teď podobnější originálu - a posunul jsem je o 1 cm dopředu (též kvůli věrnější siluetě). A letové vlastnosti velmi příjemně překvapily!! Kachna má díky té větší ploše a posunu vpřed větší účinnost na velkých úhlech náběhu, takže tenhle Gripen lítá minimálky na úhlu náběhu mezi 40° a 50° a dopředný rychlosti od 0 do 5km/h - podle větru!!! Teprve teď mám tu nefalšovanou radost z lítání s ním a ty minimálky lítám asi nejradši. Občas se mi i stane, že vylítám na minimálce baterky aniž bych o tom věděl (znáte to, bez plnýho plynu není slyšet ten pokles napětí na konci kapacity baterek, který už má každý elektromodelář v uchu, aniž by musel koukat na stopky na rádiu) a jsou z toho pak "mimořádky" typu zastavení motoru ve třech metrech v natažení na minimálce. Povrchovka je zatím na 90% - ti s bystřejším okem si všimnou, že Gripen je ještě bez výsostných znaků, ale jakmile je výrobce (EPPAIRFORCE) dodá, bude zase kompletní. K vidění je i pár fotek z jedné podmračené neděle - klikněte na datum.