Sabre RTF EPA D-520 EPA Jak-9 F-15C Block 69 JAS-39 Gripen Breta MiniNYX Tomahawk

  F-15C

Poslední "stíhací" přírůstek do mé letecké rodinky je nová F-15C. Dostala označení C, jednak kvůli odlišení od první patnáctky, kterou jsem stavěl, a kterou jsem už dnes zařadil do "leteckého muzea" (stejně jako F-18 Horneta), a jednak proto, že je to samozřejmě modernizovaná verze (podle dostupných materiálů USAF je to Block 69 ... jak jinak). Moc se mi po patnáctce stýskalo, od tý doby co jsem starou odstavil, mám pro tohle letadlo jakousi nostalgickou slabost. Představuje pro mě spojení aerodynamické čistoty, estetické krásy a brutálních výkonů. Takže i když s Gripenem je super polítání a nedám na něj dopustit, přece jen to chce občas změnu. A když jsem si uvědomil, že mi ve skříni leží nevyužitý motor, regl, přijímač a serva ze staré patnáctky, už jsem to nemohl déle odkládat a šel jsem do ní. Technologie za ty dva roky mohutně poskočila, takže tohle éro je o poznání lehčí a taky letově mnohem příjemnější. Pro srovnání, první patnáctka vážila po několika karambolech a úpravách 1010g (komplet) a přitom vozila jen 8-článek NiMHáček při proudech okolo 22-25A. Tahle verze váží i s pohonem 830g a přitom vozí 10-článek nikláčů 1200 při proudech okolo 18A. Letový čas je vpodstatě stejný, ale letový dojem nesrovnatelný. Céčko je rychlejší, nadupanější a ovladatelnější. Tady je pár prvních obrázků, připomínám, že to ještě není finální stav, pouze základ kamufláže pro zálet. Další postup bude dokončení kamufláže - chci poopravit tvary tmavších obrazců, dodělat kresby panelů a elevonů, doplnit výsostné znaky a povrchové detaily. Druhé kolo bude výroba výzbroje na závěsnících na suché zipy - bomby, přídavné nádrže, rakety. Až to bude ve finální podobě, a pokud to do té doby nerozbiju, nafotím a vystavím. Sledujte Novinky.

v pátek večer ještě
bez kamufláže a bez
baterek
v sobotu po záletu,
zatím bez výzbroje a
výsostných znaků
zde již s kresbou elevonů, 
a upraveným tvarem
tmavší kamufláže
nechybí ani imatrikulace
a znak základny
vpodstatě konečná verze kresby kamufláže, detailní kresba
panelů, chybí jen tmavě zlaté zabarvení na výtokových
rourách a pár detailů osvětlovacích prvků (konce křídel, boky)
a ještě bokorys

Konstrukce:

 .... to už známe, furt to samý, EPP a vteřiňák .... 

Řízení:

Letoun je osazen 5-kanálovým přijímačem REX 5+ a 2 servy HS-55 na křidélkách a jedním HS-81 na výškovce.

Parametry:

Váha holého éra 240 g
Váha osazeného éra bez baterek 460 g
Váha komplet 830 g
Délka 95 cm
Rozpětí 72 cm
Motor MEGA ACn 22/10/5
Regulátor JETI JES 40-3
Vrtule Master Airscrew 6,5x4
Baterky 10x Sanyo RC 2/3SC 1200
Odběr cca 18A
Plošné zatížení okolo 60g/dm2

Letový deník:

3.4.2004 - proveden testovací zálet stroje (prozatím v beta verzi kamufláže). Dva testovací lety, druhý v doprovodu druhé hotovostní F-15 s nprp. EPP Pavlem Osipovičem za kniply. Bude potřeba pár drobných úprav v řídícím software (zvětšení výchylek na křidýlkách, mix plynu do křidýlek ... apod.) a pravděpodobně posun baterek o půl článku vpřed (éro se staví mírně na zadek při stažení plynu a musím tlačit). Jinak pohoda, sedí to ve vzduchu jako kočár, let na zádech bez poblémů. Potvrdil se mi můj dojem z předchozích letů nadpraporčíka, je to stabilní a hodný éro. Ale přece jen je to jiný než Gripen, na tuhle 15ku zatím nejsem zvyklej. S Gripenem jsem si jistej za všech situací, už přesně vím jak se zachová, nepadá po křídle v zatáčce, elevony jsou velmi účinný do poslední chvíle při přistání a jde s ním sednout skoro jak s Harrierem, patnáctka potřebuje větší rychlost a výběh při přistání, protože ta menší plocha výškovky ji už neudrží tak dlouho nataženou. Ale už se těším, až ji dopiplám, domaluju a vyzbrojím. Nějaký video určitě taky časem bude.