2007   Kdy, kde a jak se kombatilo s EPA v roce 2006 ....
8.10.2006    Kapitán EPP Tomas alias JAS se včera spolu s několika dalšími spolubojovníky zúčastnil své první ostré bojové akce na novém stroji JAK-9. Jednalo se o soutěžní klání Bitva o kobří kůži 2006, které se konalo v Braňanech u Mostu (ve stejné lokalitě jako předchozí akce Ikarův pád 2006, o které jsme již přinesli reportáž 3.9.2006). Původně se sice mělo bojovat u Karlových Varů, někteří piloti dokonce do Karlových Varů podle původních propozic i dorazili (kpt. za to ale nemůže, internet má vpořádku a to celosvětově a informace o změně lokality tam proběhla), ale i ti nakonec dorazili.
    69. stíhací základna se účastnila ve složení mjr. Hron (Fiat G-55), kpt. Fangeli (Mig-3), kpt. JAS (JAK-9) a npor. Jirka alias Pepa (Mig-3) a Ruda Klouček (JAK-9). Jako doprovod a mechanik se zúčastnil i voj. Michal JAS Junior (syn kpt. JASe), který prozatím pouze nasává bojovou atmosféru a pozoruje umění bojových pilotů a ve volných chvílích se oťukává na svahovém Tomahawku, aby se mohl časem třeba připojit  k ostrým bojům. Zatím však nebudeme předbíhat, svoje si musí nejdřív vybojovat ve škole, než mu bude přidělena bojová mašina. Včera si však velmi dobře vedl za objektivem foťáku a většinu fotek mají na svědomí jeho ruce (uděluje se mu čestná pochvala VL (velitele letky) a přiděluje se mu funkce náčelníka fotorozvědky).
    Přesun na bojiště začal již okolo páté ranní hodiny a měli jsme možnost dokonce sledovat krásný východ slunce (viz fotky) na jedné z nesčetných zastávek (střeva mjr. Hrona vyžadují celkem intenzivní péči a na trase HK-Most již nezbývá moc čerpacích stanic, na kterých by major nezanechal alespoň nějaký suvenýr, neřku-li "toaletní pohromu" ve formě ucpaných odpadů). Ale už jsme si zvykli. že majorova starost "o hovno" je jeho nedílnou součástí a bereme ho takový jaký je. V kokpitu má vynikající výsledky, možná právě proto, že se před startem vždy poctivě odlehčí. Po příjezdu na bojiště, přivítání se s ostatními piloty a pár tréninkových letech se začalo v cca 10 hodin s ostrými boji. Bojovalo se ve dvou kategoriích, létal se jednak tzv. "velký" kombat se spalováky (ACES) a náš "malý" EPA (EPA II) kombat. Kola jednotlivých soutěží se střídala, aby bylo možno nabíjet a spravovat (zvláště to druhé je převážná výplň mezičasu pro piloty EPA a vteřiňák tu teče po litrech). Létalo se na 3. kola (po třech tzv. heatech nebo-li letech, 7 pilotů v každém heatu) a závěrečné finále.
    Co se týká kpt. JASe, hned jeho první let poznamenala chyba "rukou" a  následná havárie po cca 4,5 minutách letu - celý let trvá 7 minut - a tedy nízký bodový zisk za čas a žádné "sestřely" (seky stuhy). Byl to v podstatě CFIT (Controled Flight into Terrain neboli řízený let do země) a letadlo to odneslo uraženým ocasem a čumákem, ale pro kapitána to znamenalo pouze asi 10 minut lepení, byly to 2 krásný čistý lomy. Druhé kolo však nedopadlo o moc líp, tentokrát to byla asi po 2,5 minuách letu kolize ve vzduchu a to dokonce se strojem mjr. Hrona (oba piloti byli ještě ten večer na koberečku u velitele základny, že jim prý další "friendly killy" nebude trpět, a oba vyfasovali důtku). Tentokrát to stroj kpt. JASe odnesl trochu víc, pravé křídlo bylo dvakrát přeražené včetně smrkovýho nosníku, pravá výškovka byla poloviční a i zkušený kpt. Fangeli pronesl skepticky "tohle křídlo už nebude držet a bude moc pružit", ale to by nesměl být kapitán, aby s ledovým klidem neodšpuntoval vteřiňák a nezačal koncert jeho rukou. Asistoval "mladej JAS" i Jirka a výsledkem bylo asi po 20 minutách plně letuschopný éro pro třetí kolo, no jak taky jinak. No a jak se říká že do třetice všeho dobrýho, ve třetím kole podal kapitán "životní výkon", koneckonců tak jak už je mu vlastní, takže vlastně normální. Výsledkem byl jeden sestřel-sek, uchráněná vlastní stuha a plný letový čas. Na finále to sice nestačilo, ale kapitán je s celkově 9.místem velmi spokojen na to, že to byla vlastně jeho první ostrá bojová mise na nové mašině, takže jednak ještě přivykal novému kokpitu a novému éru (přece jen ten Gripen narvanej elektronikou lítá skoro sám) a jednak tento typ manévrového boje je taky pro kapitána trochu nový. Do finále však postoupil nejzkušenější pilot základny mjr. Hron a získal skvělé 5.místo, dále i Ruda Klouček, který byl celkově 6., kpt. Fangeli 16.místo a npor. Jirka alias Pepa 17.místo. Tímto provoláváme 69. stíhací základně 3x hurá !!!. Fotky z celé akce jsou zde.
7.10.2006    Plánujeme účast na páté letošní EPA combat akci, která je podle změněných dispozic místo karlových Varů opět v Mostě. Více informací na stránkách EPACOMBAT.